kraagemblemen.jpg

Van mei 1940 tot mei 1945 verbleef de Kriegsmarine vijf jaar lang in bezet Nederland. Naast de inzet van de bekende Schnellboten, kregen Duitse rekruten hier ook een opleiding, en bleef de maritieme vliegtuigproductie bij Fokker en Aviolanda doorgaan. Ook de scheepsbouw industrie in Nederland bouwde in de bezettingsjaren voor de Duitsers, en vanaf 1944 werden er vanuit de thuishaven Rotterdam diverse mini-onderzeeërs ingezet tegen de Geallieerde strijdkrachten. Ook 22 schepen van de Koninklijke Marine vielen in mei 1940 in Duitse handen en werden ingezet door de Kriegsmarine.

Wie in dit specifieke en bijzondere onderwerp geïnteresseerd is, zou eens een kijkje kunnen nemen op de website van de Stichting Werkgroep Kriegsmarine.

Duitse Schnellboot (afbeelding overgenomen van website Stichting Werkgroep Kriegsmarine)

Lees meer over de bijzondere samenwerking tussen Nederland en Duitsland in 1939 en begin 1940....

Vanwege de Japanse expansie dreiging in Azië en in het bijzonder dan Nederlands-Indië werd het plan opgevat door de Koninklijke Marine om een serie van drie moderne slagkruisers te ontwikkelen, ook wel bekend als Project 1047. Omdat de benodigde expertise ontbrak werd de hulp ingeroepen van Duitsland in 1939. Wie meer wil lezen over dit nooit voltooide project, kan terecht op de Wikipedia pagina Design 1047 battlecruiser.

Op de website van de Stichting Werkgroep Kriegsmarine is hierover ook een interessant artikel te lezen: Slagkruisers voor Nederlands-Indië.

Ontwerptekening voor de slagkruisers van Project 1047